Sociale media inzetten voor rekrutering: doen of niet?

  • 10/05/2016
  • 11:00
Labels:
  • Adecco Group
Sociale media inzetten rekrutering

Het begon als een kleinschalige website waarop je berichtjes en foto’s met vrienden kon delen, maar nu zijn sociale media alomtegenwoordig en bijzonder invloedrijk. We dragen Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest en LinkedIn elke dag mee in onze broekzak en gebruiken ze voor talloze doeleinden.Zo gebruiken almaar meer ondernemingen LinkedIn of Twitter om vacatures te delen en gericht op zoek te gaan naar geschikte kandidaten. Een overroepen hype of is rekrutering via sociale media vandaag een must?

Vacatures posten en delen op sociale media

De meeste bedrijven voeren tegenwoordig een actief socialemediabeleid. Zowat alle B2C-bedrijven, winkels, horecazaken … zijn aanwezig op Facebook en gebruiken hun pagina om nieuwtjes te delen, nieuwe producten in de kijker te zetten of klanten een blik achter de schermen te bieden. Als je onderneming al enkele maanden of jaren actief is op de sociale media, heb je allicht al een groot bereik opgebouwd. Misschien hebben je pagina’s al duizenden likes? Maak daar handig gebruik van door je vacatures er ook op te posten. Zo bereik je vanzelf mensen die een band hebben met je merk of bedrijf. Wanneer je bovendien inzet op Twitter, het snelste sociale netwerk, gaat het nieuwtje dat je op zoek bent naar nieuwe werkkrachten meteen als een vuurtje rond!

LinkedIn: gericht kandidaten opsporen

LinkedIn is hét sociale netwerk voor professionals. Een LinkedIn-profiel is als een live cv en dat maakt van de website een goudmijn voor zowel bedrijven als werkzoekenden. Solliciteren via LinkedIn gaat makkelijk en snel: alle informatie staat tenslotte al op je profiel. Ondernemingen kiezen er dan ook meestal voor om hun nieuwe vacatures zowel via de klassieke kanalen (uitzendkantoren, gedrukte media, eigen website …) te verspreiden als ze op LinkedIn te plaatsen.

Een moderne brandingstrategie

Sociale media zijn onlosmakelijk verbonden met een moderne brandingstrategie. Door aanwezig te zijn op sociale media laten ondernemingen zien dat ze ‘mee’ zijn, dat ze trends durven te zetten en dat ze maar al te graag ambitieus, jong talent met frisse ideeën aannemen.