5 tips om het kantoor ordelijk te houden

  • 23/01/2019
  • 12:30
Labels:
  • Adecco Group
5 tips kantoor ordelijk houden

Een opgeruimd kantoor gaat niet alleen gepaard met een aangenamere werkomgeving, maar ook met meer orde in je hoofd. Je gaat efficiënter te werk, raakt geen belangrijke documenten meer kwijt (waar je vervolgens uren naar moet zoeken), waardoor je productiever én fijner kunt werken. Je kantoor ordelijk houden heeft duidelijk veel voordelen, maar hoe hou je je werkplek netjes? Een aantal tips!

1. Voer een clean desk policy in

In een kantoor staan er veel bureaus. Als die allemaal vol spullen liggen, oogt dat al snel chaotisch. En daarom is het een goed idee om de clean desk policy in te voeren. Dat houdt in dat er zo weinig mogelijk en idealiter zelfs geen spullen op de tafels blijven liggen. Uiteraard mag je wel iets op je bureau zetten, maar doe dat dan wel netjes. Print niet nodeloos documenten –het milieu zal je dankbaar zijn! –  leg belangrijke papieren in een brievenbakje en zet je pennen in een potje.

2. Geef alles een plekje

Het is natuurlijk gemakkelijker om je bureau zo clean mogelijk te houden als alles een eigen plekje heeft. Zorg dus voor voldoende opbergmogelijkheden en creëer een duidelijke plaatsverdeling voor magneten, papieren, stiften, ... waar iedereen zich aan moet houden. Plan ook af en toe een moment in om de voorraadkasten eens goed uit te mesten en weer op orde te zetten.

3. Vermijd eten aan het bureau

Als je eet aan je bureau, wordt het al snel rommelig. Niet alleen slingeren er dan papierwikkels rond, ook je toetsenbord komt onder de kruimels te zitten en je bureau onder de vieze plakvlekken van het morsen. Niet ideaal! Je gaat dus beter op een apart plekje eten. Zo heb je even écht pauze en hou je je bureau makkelijker proper - twee vliegen in een klap! Ruim verder steeds je koffiekoppen en waterglazen af, zodat er geen berg afwas op je tafel groeit.

4. Begin bij jezelf

Misschien is er op je werk wel een poetsdienst die de kantoren komt kuisen, maar weet dat zij geen opruimdienst zijn. Een opgeruimd kantoor begint bij jezelf. Maak er een gewoonte van om altijd op te ruimen als je ergens rommel gemaakt hebt of zelf op te kuisen als je een vlek gemaakt hebt.

5. Weg met stoorzenders

Soms kan een kantoor er rommelig uitzien, terwijl alles er wel netjes bijligt. Dan is er waarschijnlijk een overload aan stoorzenders. Zet je kantoor niet vol spullen en probeer alles zoveel mogelijk weg te stoppen. Zo bestaan er voor snoeren speciale snoeropbergsystemen zodat ze niet rondslingeren en een doorn in het oog zijn. Plan tot slot ook af en toe een opkuismoment om alle overbodige spullen uit het kantoor te verwijderen. Hou je zelf ook van orde en netheid? Misschien zijn deze jobs dan iets voor jou!