Herken tijdig stress-symptomen en geef burn-out geen kans

  • 30/09/2015
  • 9:30
Labels:
  • Adecco Group
Herken stress-symptomen burn-out

Zeg eens eerlijk: ben jij een zenmeester? Iemand die niet van zijn stuk te brengen is en totaal ongevoelig is voor druk van buitenaf? Wij alvast niet, dat geven we eerlijk toe. Nee, wij hebben geregeld eens goed de zenuwen. Stress is op zichzelf geen negatief verschijnsel. Het is een reactie van je lichaam op een onverwachte situatie, die een vecht-of-vluchtreactie opwekt. Net zoals bij onze prehistorische voorouders dus. Op het werk is vluchten natuurlijk niet echt een optie. Vechten wel: harder werken en even goed doorbijten. Positief, toch?

Ja, maar niet in grote dosissen. Want een overspannen werknemer is minder productief, is vaker afwezig en ‘besmet’ collega’s met zijn negatieve gevoelens. In het slechtste geval leidt aanhoudende stress tot burn-out. Resultaat? Een werknemer die niet meer verder kán, en meestal geruime tijd uit de roulatie is.

Stress op de werkvloer voorkomen in 5 stappen

Stress vermijden is makkelijker dan je denkt. En zoals het aloude gezegde luidt: voorkomen is beter dan genezen. Allen aan het werk dus met deze tips en tricks om stress vóór te zijn en je tevreden en comfortabel te houden op het werk.

1. Vermijd een rommelige bureau

Ja, echt: opruimen helpt. Onderzoek wijst uit dat alleen al rommel zien stress kan opwekken. En een half uur zoeken naar dat ene document dat je nodig hebt, daar word je ook niet kalmer van. Breng dus orde in de chaos en voel zelf het effect.

2. Bepaal realistische doelen

Naar een doel toewerken is motiverend. Maar ligt de lat continu te hoog op het werk? Dan kraakt zelfs de grootste thrill-seeker na een tijdje onder de druk. Bepaal daarom realistische doelen voor jezelf. En geef duidelijk aan wanneer de werkdruk te hoog wordt of wanneer je onrealistische doelen krijgt voorgeschoteld.

3. Maak tijd voor pauzes

Stel dagelijks een (realistische!) planning op waarbij je ook tijd inplant voor pauzes. Door geregeld een pauze in te lassen, krijg je meer werk gedaan. Tegenstrijdig? Helemaal niet. Door onophoudelijk door te werken, verslapt je concentratie. Na een pauze ben je veel productiever.

4. Laat je niet (te vaak) afleiden

Sociale media, je smartphone die continu meldingen toont, je mailbox die uitpuilt, … Uitschakelen die boel. Word je tijdens een taak toch gestoord? Gebruik dan een reminder zodat je achteraf perfect weet waar je mee bezig was en meteen de draad weer kan oppikken.

5. Gebruik stress in je voordeel

Een weetje: biologisch gezien is stress heel functioneel. Het is een signaal van je hersenen aan je lichaam: “hier gebeurt iets belangrijks, reageer snel en efficiënt.” Gebruik die gespannen alertheid dus in je voordeel en lever je beste prestaties!

Herken signalen van grotere problemen

We zeiden het al: aanhoudende en overmatige stress leidt tot burn-out. Gelukkig krijg je als werkgever wel een aantal waarschuwingssignalen voordat een werknemer de pedalen verliest. Herken je op tijd de signalen van overmatige stress, dan heb je de kans om er in een vroeg stadium komaf mee te maken. Dit zijn symptomen om alert op te zijn:
  • concentratieverlies
  • verlaagd zelfvertrouwen
  • neerslachtigheid
  • constante vermoeidheid en/of slapeloosheid
  • sneller en vaker ziek worden
Met bovenstaande tips ben je gewapend om stress te vermijden en snel de kop in te drukken. “Keep calm and carry on” is een goeie raad!