Hoe word je een thought leader?

  • 6/10/2017
  • 12:30
Labels:
  • Adecco Group
thought leader

Een thought leader is iemand die in een bepaald vakgebied als richtinggevend wordt beschouwd. Iemand die standpunten inneemt en ze met verve verdedigt. Iemand die het gedachtengoed van de toekomst vormgeeft. Het is niet iedereen gegeven om een goede leider te zijn, maar om een thought leader te worden moet je pas écht uit het juiste hout gesneden zijn …

Een thought leader heeft een onstilbare honger naar kennis

Vergis je niet: je wordt geen thought leader door je mening continu de wereld in te sturen. Tenslotte kan iedereen met een internetverbinding en een Twitter-account radicale ideeën verkondigen en beweren dat hij of zij ergens de beste in is. Da’s echter geen succesformule. Je kunt pas een thought leader worden als je gelijken jou als een intellectuele autoriteit gaan erkennen. Voor je je dus opwerpt als thought leader, moet jij je in je vakgebied verdiepen. Leer je eigen job als de beste te doen, maak kennis met de banen van je collega’s en wissel van gedachten met andere mensen in dezelfde sector. Durf jouw vakgebied ook te vergelijken met andere disciplines en daar interessante lessen uit te trekken. En jawel, toets je praktijkkennis ook aan theoretische inzichten. Een thought leader onderscheidt zich door zijn of haar vermogen om op basis van heel concrete elementen een overtuigend totaalplaatje te schetsen. Met andere woorden: bereid je voor om jarenlang te leren. Open je geest voor nieuwe ideeën en ga bewust op zoek naar unieke ervaringen.

Een kritische houding

Natuurlijk moet je als (toekomstig) thought leader een
kritische ingesteldheid hebben. Je slikt niet zomaar alles wat je leest of hoort, maar gaat op zoek naar bewijs en tegenbewijs. Door je vakgebied ook eens op een andere manier te bekijken, kom je bovendien tot innoverende inzichten. Met een sterke mening onderscheid je je van de andere experts.

Deel je expertise

Je kunt niet gezien worden als een thought leader als je niet
van je laat horen. Hoe je dat precies doet, is minder belangrijk. Vroeger traden opiniemakers vooral in de geschreven pers en op televisie op de voorgrond, maar nu kun je evengoed thought leader worden op LinkedIn, Twitter en zelfs Instagram. Met enkele lezingen en een boek op je naam wordt je gegarandeerd nog sneller als autoriteit aanzien. Tip: richt je niet alleen tot vakgenoten. Je bent nog geloofwaardiger als je een complex verhaal ook bevattelijk kunt maken voor een breed publiek.