Waarom Win4Youth het perfecte voorbeeld is van Adecco’s Corporate Social Responsibility-strategie  

  • 29/09/2017
  • 13:00
Labels:
  • Adecco Group
Adecco’s Corporate Social Responsibility-strategie  Win4Youth 

Het 2016/2017 Corporate Social Responsibility Report toont het onomstotelijk aan: The Adecco Group zet reuzenstappen op het vlak van duurzaamheid, onder meer door diversiteit op de werkvloer te promoten. Maar liefst 88 procent van de Adecco Group-werknemers zijn opgeleid in ethische businesspraktijken; ruim de helft van alle branch managers zijn vrouwen; het IPC Athlete Career Programme hielp al meer dan 7.000 atleten op weg; en de CO2-uitstoot werd met 3,6 procent teruggedrongen. Ook het Win4Youth-programma past perfect binnen de Corporate Social Responsibility-initiatieven van The Adecco Group. Coördinator Caroline van Mol (Senior Management Assistant bij Professional Staffing) en Ambassador Katleen Vangodtsenhoven (Senior Learning & Development Consultant) geven tekst en uitleg.

4 miljoen kilometer bij elkaar gespaard in 2016 

Het idee achter het Win4Youth-programma dat in 2010 het licht zag? The Adecco Group-werknemers werken aan hun gezondheid door samen te sporten voor het goede doel. Vorig jaar zamelden ze 4 miljoen kilometers in (goed voor maar liefst 427.809 euro) door massaal te gaan zwemmen, lopen of fietsen. In 2017 werd er al even ijverig gesport, vertelt Win4Youth-Ambassador Katleen: “Wij hebben een heel trainingstraject afgelegd en tal van activiteiten georganiseerd om onze collega’s aan te moedigen om kilometers te verzamelen, waaronder een ‘bike to work’, een wandelzoektocht op het hoofdkantoor en een spinningmarathon.” 

De apotheose: een triatlon met Fabian Cancellara 

Win4Youth inspireerde Katleen en Caroline zelfs om 1,5 kilometer in zee te zwemmen, 40 kilometer te fietsen en 10 kilometer te lopen. Voor de Win4Youth-triatlon trokken ze samen met Fabian Cancellara, de ‘peetvader’ van het event, naar Gavà bij Barcelona. Caroline: “Om 5u ’s morgens zaten we aan het ontbijt, en om 8u stonden we fris en monter aan de start. Het is beter meegevallen dan verwacht – de zee was relatief rustig – en het was fantastisch om na vier intensieve trainingsmaanden die finishlijn te halen én een knuffel te krijgen van onze global CEO, Alain Dehaze (lacht). Het besef van wat je gedaan hebt, samen met 70 collega’s van over de hele wereld én voor een goed doel, geeft een onbeschrijflijk gevoel.”   De zes goede doelen die dit jaar in de spotlights staan – onder andere de Finse Children and Youth Foundation en MacMillan Cancer Support uit het Verenigd Koninkrijk – komen stuk voor stuk op voor kansarme kinderen. Katleen voegde daar voor zichzelf nog een zevende organisatie aan toe: “Ik heb ook een sponsorpagina opgericht voor SOS Kinderdorpen.” 

“Win4Youth heeft ons vleugels gegeven” 

Caroline vond het enorm motiverend om maandenlang met collega’s uit alle uithoeken van de wereld naar dit event toe te werken. “Het geeft een heel goed gevoel om kinderen te helpen door iets te doen dat je graag doet,” vertelt ze. Wanneer Katleen het tijdens haar trainingsprogramma lastig had, hielp die gedachte haar erdoor, net als het idee dat er “aan de andere kant van de wereld nog collega’s aan het afzien waren (lacht)”. Caroline en Katleen willen dan ook iedereen aanmoedigen om kilometers te blijven verzamelen, en om zich volgend jaar kandidaat te stellen als Ambassador. #Win4Youth  
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=h7UQ-eNqlfA[/embed]